Vklad vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností
Prvým krokom po kúpe bytu je podanie návrhu na vklad vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností. Návrh podávate na príslušnom katastrálnom odbore okresného úradu, v obvode ktorého sa nehnuteľnosť nachádza.
Nezabudnite priložiť kúpnu zmluvu s overenými podpismi predávajúceho a uhradiť správny poplatok (66 € pri osobnom podaní, 51 € elektronicky). Vlastníkom bytu sa oficiálne stávate až právoplatným rozhodnutím o povolení vkladu.
Naše poistenie nehnuteľnosti a domácnosti je jednoduché a zrozumiteľné
Vyskladajte si ho podľa svojich potrieb online za pár minút. Zľava 5 % na online Poistenie nehnuteľnosti a Poistenie domácnosti pre poistencov Union zdravotnej poisťovne.
Spísanie preberacieho protokolu
Po získaní vlastníckeho práva je čas prevziať byt od predávajúceho. Spolu s ním spíšte preberací protokol, ktorý by mal obsahovať:
- stavy všetkých meračov energií (elektrina, plyn, voda);
- zoznam odovzdaných kľúčov;
- prípadné vybavenie bytu, ktoré zostáva novému majiteľovi.
Prihlásenie sa u správcu bytového domu
S preberacím protokolom sa prihláste u správcu bytového domu. Dohodnite sa na výške zálohových platieb podľa počtu osôb, ktoré budú byt užívať. Týmto krokom pristupujete k zmluve o výkone správy, čo je vašou zákonnou povinnosťou.
Prepis odberu energií
Ďalším dôležitým krokom je prepis odberu energií (elektrina, plyn, voda) na vaše meno. Odporúčame to absolvovať spoločne s predchádzajúcim majiteľom, ktorý sa zároveň z odberu odhlási.
Každý dodávateľ má svoj postup, niektorí umožňujú prepis vybaviť telefonicky alebo elektronicky. Pripravte si stavy meračov z preberacieho protokolu a potvrdenie o vlastníctve nehnuteľnosti.
Prečítajte si aj: Poistenie domácnosti: Zámočníka či elektrikára nemusíte platiť sami
Zmena trvalého pobytu a nový občiansky preukaz
Ak plánujete v novom byte trvalo bývať, nahláste zmenu trvalého pobytu na príslušnom mestskom alebo obecnom úrade. Predložte občiansky preukaz a list vlastníctva. Do 30 dní potom požiadajte o vydanie nového občianskeho preukazu na oddelení dokladov Policajného zboru alebo v Klientskom centre MV SR.
Ktoré inštitúcie treba informovať o zmene adresy?
- zdravotnú poisťovňu (do 8 dní);
- sociálnu poisťovňu (ak ste zamestnaní, zmenu nahlási zamestnávateľ; ak ste SZČO, nahláste zmenu do 8 dní osobne);
- banky, poisťovne, mobilných operátorov, poskytovateľov internetu a televízie.
Daň z nehnuteľnosti a poplatok za komunálny odpad
Do 30 dní od nadobudnutia vlastníctva oznámte túto skutočnosť na obecnom alebo mestskom úrade v mieste, kde sa nehnuteľnosť nachádza. Do 31. januára nasledujúceho roka podajte daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti.
Pri podaní budete potrebovať údaje o nehnuteľnosti (číslo parcely, súpisné a orientačné číslo stavby, číslo bytu, výmeru podlahovej plochy), ktoré nájdete v liste vlastníctva alebo kúpnej zmluve.
Taktiež sa prihláste ako nový poplatník za komunálny odpad, a to do 30 dní od nadobudnutia bytu.
Poistenie nehnuteľnosti a domácnosti
Na záver odporúčame zvážiť uzatvorenie poistenia nehnuteľnosti a domácnosti. Ochránite tak svoj majetok pred nepredvídanými udalosťami – požiarom, vytopením, krádežou, vandalizmom a podobne. S týmto duom za chrbtom budete spávať oveľa pokojnejšie.
Prečítajte si aj: Aký je rozdiel medzi poistením nehnuteľnosti a domácnosti?