Pokiaľ u vás začalo vznikať podozrenie, že by vaše dieťa mohlo mať poruchu učenia, pravdepodobne vo vašej domácnosti prišlo k jednému z týchto dvoch scenárov. Buď ste si najprv začali všímať zmeny a poruchy správania, a neskôr prišlo zlyhávanie v učení. Alebo sa najprv objavili problémy v učení, zaostávanie za spolužiakmi a až potom ste zbadali poruchy správania.
Zlyhávanie či zaostávanie za spolužiakmi patria medzi príznaky špecifickej poruchy učenia, ktoré nepriaznivo ovplyvňujú sebaúctu dieťaťa. To sa pred ďalším neúspechom bráni rôznymi spôsobmi, napríklad:
-
pútaním pozornosť na seba, hyperaktívnym správaním, šaškovaním a hlukom
-
striedaním nálady
-
hravosťou
-
agresívnym správaním najmä voči spolužiakom, dospelým, ale aj voči sebe
-
odmietaním autority
-
klamstvom
-
vzdorovitosťou
-
výbuchmi hnevu
-
vyhýbaniu sa škole
-
nezáujmom
-
lenivosťou
-
uzavretosťou
-
unikaním od reality
-
depresívnou náladou
-
psychosomatickými problémami – bolesti hlavy, brucha, atď.
Tieto príznaky sú prirodzenou reakciou dieťaťa na to, keď samé vníma vlastné nedostatky a takisto aj negatívne hodnotenie svojej osoby od okolia – učiteľov, rodičov a spolužiakov. Je potrebné si uvedomiť, že takéto deti sú neustále vystavované stresu, sú často sklamané samy sebou, cítia beznádej a čím viac neúspechov majú, tým ťažšie sa z tohto kruhu dostávajú von. Práve preto potrebujú starostlivých, pozorných a chápavých rodičov. Ako im môžete pomôcť?
Ako odstrániť poruchy správania
Ak chcete dieťaťu pomôcť, v prvom rade musíte čím skôr spoznať, či a akú poruchu má. V tomto procese je kľúčová spolupráca učiteľa, dieťaťa, vás a odborníkov.
Prvou úlohou dospelých osôb v okolí dieťaťa je povzbudiť jeho narušené sebavedomie a sebadôveru. Empatickým správaním mu preto pomôžete najviac. Dieťa musíte presvedčiť, že mu chcete pomôcť, nechcete ho ponižovať či trestať, ale máte ambíciu spoločnými silami zvládnuť jeho problémy v učení a v správaní.
Práca s dieťaťom s poruchami učenia a správania
Zlyhávanie v učení a vo vzťahoch s ľuďmi v okolí je pre dieťa veľmi nepríjemné až bolestivé. Preto je veľmi dôležité, aby ste ho trpezlivým a láskavým prístupom presvedčili k spolupráci.
V tomto procese by ste nemali vynechávať učiteľa, práve naopak – do riešenia problému by ste ho mali zahrnúť. Pre učiteľa je práca s dieťaťom s poruchou učenia náročný, a je dôležité, aby si spôsobom, akým rieši konflikty v triede, a zachovávaním spravodlivosti medzi deťmi, vybudoval autoritu u všetkých žiakov v kolektíve. Vy ako rodič mu v tom môžete pomôcť práve vzájomnou spoluprácou.
Tip od nás
Aké typy porúch učenia poznáme, si môžete prečítať v článku Čo môžete robiť, ak sa zdá, že sa vaše dieťa nevyvíja správne?
Aké terapie môžu vášmu dieťaťu pomôcť?
V dnešnej dobe poznáme veľa možností, ako podporiť rozvoj kognitívnych schopností detí s poruchami učenia či správania. Dlhoročná prax psychológov, učiteľov a dalších špecialistov ukázala pozitívne zmeny pri využívaní rôznych metód a ich kombinácií.
Najobľúbenejšie a najúspešnejšie sú tieto:
-
Pohybová terapia – táto forma rozvíja kognitívne schopnosti dieťaťa ako pamäť, myslenie, reč, vnímanie, predstavivosť. Správny pohybový vývin zabezpečí fungovanie kognitívnych schopností. Takáto terapia sa využíva hlavne u detí s poruchami učenia, s ADHD, autizmom a poruchami správania. Veľmi dobre vplýva na fungovanie celého nervového systému, pretože ho stimuluje.
-
Dramaterapia – tzv. terapia divadlom alebo prvkami, ktorú sú spojené s divadelným umením. Pomocou nej rozvíjame reč a komunikačné schopnosti dieťaťa.
-
Arteterapia – je to liečba umením, ktorá sa zameriava na rozvoj tvorivých schopností a citového vývinu.
-
Muzikoterapia – liečbu hudbou, ktorá pomáha rozvíjať rečové schopnosti, podporuje dýchanie, rovnováhu a pozitívne vplýva aj na zlepšenie nálady.
Tieto terapie sa využívajú aj na Slovensku a v spolupráci s odborníkmi sú v „boji“ proti poruchám učenia veľmi účinné. Sú postavené tak, aby boli aj pre najmenších zaujímavé a pútavé. Deti vďaka nim získajú veľa pozitívnych impulzov v rôznych oblastiach, čím účinne rozvíjajú práve tie schopnosti, ktoré sa vplyvom porúch učenia a správania dostávajú do úzadia.
Získajte inovatívne zubné kefky Oral-B iO, náhradné hlavice či ďalšie produkty značky Oral-B oveľa výhodnejšie.
Kde hľadať odborníkov?
Na prvom mieste je potrebné vyhľadať špeciálneho pedagóga, ktorý vás usmerní a poradí, ako máte ďalej postupovať. Ďalší odborníci, ktorí vám pomôžu pri správnom ovplyvňovaní stavu vášho dieťaťa, sú psychológ, liečebný pedagóg, logopéd, neurológ a pediater. Každý z nich vám dokáže dať odpovede na otázky a poradiť, kedy a akým spôsobom danú terapiu s dieťaťom absolvovať.
Dôležitá je ich vzájomná spolupráca takisto aj vaša aktívna komunikácia s nimi. Spoločnými silami tak dokážete urobiť veľké a hlavne pozitívne kroky v zlepšovaní stavu vášho dieťaťa.
Autorka: Ildikó Kásaová
V pedagogike pracujem už viac ako 30 rokov. Začínala som ako predškolský pedagóg v materskej škole, no po dvadsiatich rokoch som sa rozhodla venovať školákom a žiakom s poruchami učenia a správania. Momentálne som zamestnaná na základnej škole v Bratislave ako učiteľka a špeciálna pedagogička. Pedagogickú profesiu beriem a cítim ako svoje životné poslanie, napĺňa ma energiou a láskou, môžem pomôcť tam kde to potrebujú. Pred dvomi rokmi som otvorila súkromné centrum špeciálnopedagogického-poradenstva – mám veľa klientov, ktorí ma vyhľadajú s tým, že potrebujú individuálnu starostlivosť a pomoc.