Úlohou chladiacej kvapaliny je odvádzať teplo z bloku motora do chladiča a udržať jeho správnu teplotu. Každý spaľovací motor optimálne funguje pri istej teplote.
Ak túto teplotu prekročíte, môže dôjsť k jeho zničeniu. Preto sa motor chladí pomocou chladiacej kvapaliny a vzduchu.
Ušetrite 20 % z ceny PZP
Jazdíte málo? Platíte málo. Získajte zľavu až 20 % z ceny.
Spoznajte novinku na slovenskom trhu. Vypočítajte si cenu online.
Prečo chladiaca kvapalina stráca svoje účinky
V motore má hlava a valce dvojitú stenu. Tento plášť je vyplnený chladiacou kvapalinou, ktorá po zohriatí prúdi do chladiča, kde ju ochladí prichádzajúci vzduch a následne sa vracia späť do plášťa, aby opäť ochladila motor. Táto cirkulácia ide stále dookola.
Chladiaca kvapalina je teda mimoriadne dôležitá pre chladenie motora, preto by sme ju mali pravidelne kontrolovať. Ak by chladiaca kvapalina stratila svoje účinky, môže nastať problém napríklad pri prehriatí motora.
VEDELI SE, ŽE ...
Odborníci tvrdia, že chladiaca kvapalina by sa mala meniť každé 2 roky pri starších a každé 4 roky pri novších autách.
Okrem chladenia motora má totiž vďaka prídavným látkam aj iné úlohy. Napríklad chráni gumové časti motora, hadice pred popraskaním, ale aj kovové časti pred koróziou.
Tieto vlastnosti chladiacej zmesi spôsobujú prísady, ktoré sa môžu používaním postupne odpariť alebo zmenia svoje chemické zloženie. Aj preto je dôležité, najmä keď pripravujete auto na zimu, skontrolovať napríklad bod mrazu chladiacej kvapaliny.
Čo znamenajú farby chladiacej kvapaliny
Chladiacu kvapalinu tvorí z viac ako 90 % monoetylenglykol, ktorý zabraňuje jej zamrznutiu. Zvyšné percentá tvorí voda a spomínané aditíva. Medzi ne patria:
- inhibítory korózie, ktoré chránia kovové časti;
- disperzanty, ktoré zabraňujú tvorbe vodného kameňa;
- stabilizátory a zvyšovače pH, aby nedochádzalo k okysličovaniu kvapaliny;
- ale aj farbivá a prísady proti penivosti.
Na trhu je niekoľko chladiacich kvapalín, ktoré sú farebne odlíšené. Tie by ste však nemali kombinovať, aj keď výrobcovia to priamo nezakazujú. Chladiace kvapaliny označené rovnakou farbou kombinovať môžete, keďže je ich zloženie takmer identické.
Každá farba chladiacej kvapaliny sa hodí pre iné auto
- G10 žltá je nemrznúca zmes určená pre staršie autá, pri ktorých hlava valcov motora nie je z hliníkových zliatin.
- G11 modro-zelená je nemrznúca zmes pre novšie autá, kde hlava valcov motora je vyrobená zo zliatiny hliníka.
- G12 červená (príp. ružová) je kvapalina, ktorú dnes dávajú výrobcovia do nových áut. Je mimoriadne šetrná ku kovom, plastom a aj gumovým tesneniam.
- G13 fialová je mimoriadne odolná chladiaca kvapalina, ktorá poskytuje mimoriadnu ochranu proti korózii kovových častí motora. Je vhodná do všetkých áut.
Existuje aj fialový variant chladiacej zmesi G12 s označením G12+, ktorý sa líši nielen zložením, ale aj farbou. Táto kvapalina je odolnejšia a vydrží dlhšiu dobu, kým ju treba vymeniť.
Ako skontrolovať chladiacu kvapalinu
Farba chladiacej kvapaliny by sa mala aj po používaní čo najviac podobať tej pôvodnej farbe. Ak to tak nie je, a kvapalina zhnedne, netreba ju hneď vymeniť, ale mali by ste ju skontrolovať. To sa robí vo väčšine prípadov hustomerom.
Lepšie prístroje okrem bodu mrazu vedia zmerať aj bod varu kvapaliny, čo je tiež dôležitý ukazovateľ najmä pred letnými mesiacmi a jazdou v kilometrových kolónach (napríklad cestou na dovolenku).
Kontrola bodu mrazu a bodu varu pri nových autách odpadá, keďže výrobcovia do áut dnes dávajú chladiace zmesi mimoriadne odolné voči klimatickým podmienkam. Okrem toho sa v dobrých autoservisoch dá otestovať aj vodivosť kvapaliny a hodnotu jej kyslosti.
Ako riediť chladiacu kvapalinu
Ak sa rozhodnete dolievať si chladiacu kvapalinu do chladiaceho systému sami, bez návštevy servisu, mali by ste vedieť niekoľko dôležitých informácií.
- Zmes nalievajte vždy pri vychladnutom motore, inak by ste sa mohli popáliť. Navyše riskujete poškodenie častí motora.
- Chladiaca kvapalina sa riedi s destilovanou vodou.
- Pomer riedenia kvapaliny je vždy uvedený na obale.
Chladiaca kvapalina udržuje optimálnu teplotu motora a má aj vedľajšie účinky pri ochrane tesnení, gumových častí alebo zabraňuje korózii kovových častí motora.
Preto by sme jej mali venovať svoju pozornosť. Jej správne dolievanie a výmena v presne určených intervaloch zabezpečí, že vás auto na ceste nenechá v štichu, no hlavne správnou údržbou predĺžite aj jeho životnosť.