Pri hodnotení vozidiel sa vychádza z kritérií, ktoré stanovila Medzinárodná organizácia historických vozidiel (F.I.V.A.). Na Slovensku ju reprezentuje Združenie zberateľov historických vozidiel SR.
Ušetrite 20 % z ceny PZP
Jazdíte málo? Platíte málo. Získajte zľavu až 20 % z ceny.
Spoznajte novinku na slovenskom trhu. Vypočítajte si cenu online.
Koľko ročné auto je veterán?
Prvým a najdôležitejším aspektom je, že veterán je auto staršie ako 25 rokov. To znamená, že jeho rok výroby musí byť maximálne rok 1993.
Taktiež by malo byť v dobrom technickom a historicky správnom stave. Platí, že skôr vyrobené vozidlá pochádzajúce z menších sérií, či dokonca prototypy, sú cenené oveľa viac ako takzvané „autá z ulice“, ktoré boli vyrábané sériovo v desiatkach tisíc kusov.
Auto veterán – definícia od A po D
Typ A – štandardné auto veterán
Typ A zahŕňa vozidlá so štandardnou špecifikáciou, aká bola dodaná výrobcom. Pre vozidlá historického pôvodu sú povolené úpravy na prianie, malé kozmetické zmeny a použitie typického príslušenstva, ktoré bolo v danej dobe na trhu.
Typ B – dobovo upravené vozidlo
Dobovo upravené vozidlo typu B je vozidlo upravené v danej dobe na špecifické účely, netypické, a tým historicky cenné. Ide napríklad o vozidlo vyrobené na špeciálnu zákazku alebo vozidlo hasičské, pohrebné a pod.
Typ C – výnimka
Ide o vozidlo, ktorého výrobný štandard bol zmenený tak, že vozidlo už nezodpovedá dobe. Prevedené zmeny musia zodpovedať všeobecným zásadám F.I.V.A. Použité diely musia byť z príslušnej doby, prípadne opäť vyrobené podľa identickej špecifikácie doby (konštrukcia, materiál a funkcia).
Typ D – replika
Je to vozidlo vyhotovené mimo pôvodnú dobu, s použitím alebo bez použitia dobových dielov, kopírujúce dizajn pôvodnej doby. Vozidlo musí byť zreteľne označené, aby bolo jasné, že ide o repliku. Vozidlo smie byť považované za vyhovujúce, ak dátum jeho výroby zapadá do vekového limitu F.I.V.A.
Skupiny zachovalosti veteránov
Skupina 1 – autentické vozidlá
Do skupiny 1 patria vozidlá v stave, v akom boli pôvodne vyrobené, bez zmeny a len s malým zhoršením stavu. Kompletne originálne, vrátane interiéru a exteriéru. Výnimkou sú iba pneumatiky, zapaľovacie sviečky, batéria a iné diely s kratšou výdržou.
Skupina 2 – originálne vozidlá
Sem patria vozidlá používané, ale zatiaľ nereparované, podľa originálnej špecifikácie a s priebežnou históriou a v originálnom, aj keď zhoršenom stave.
Normálne opotrebované diely môžu byť vymenené za nové, zodpovedajúce dobovej dokumentácii. V duchu doby môže byť tiež obnovený lak, povrchová ochrana a čalúnenie.
Skupina 3 – reparované vozidlá
Do tretej skupiny patria vozidlá so známou identitou, celkovo alebo čiastočne demontované, reparované a znovu zmontované. Ak už nie sú k dispozícii pôvodné diely alebo materiál, sú povolené len malé odchýlky od výrobnej špecifikácie.
Originálne diely, ak sú k dispozícii, musia byť použité, ale môžu byť nahradené inými dielmi s rovnakými vlastnosťami. Interiér, exteriér a externý finiš musia byť čo najpodobnejšie dobovej dokumentácii.
Skupina 4 – prestavané vozidlá
Prestavané vozidlá vznikajú zmontovaním dielov z jedného alebo viacerých vozidiel rovnakého modelu a typu, a to tak, aby vzniknuté vozidlo bolo čo najbližšie originálnej dokumentácii výrobcu.
V rámci prestavby môžu byť vyrobené nové diely alebo diely nezodpovedajúce dobe (napr. karoséria, blok motoru, hlava valcov alebo iné diely, ktoré nenesú znaky identity).
Vypracovanie interiéru a exteriéru musí byť čo najbližšie dobovej dokumentácii.
Veterán podľa roku
- trieda A – (Ancestor) – vozidlá vyrobené do 31.12.1904
- trieda B – (Veteran) – vozidlá vyrobené od 1.1.1905 do 31.12.1918
- trieda C – (Vintage) – vozidlá vyrobené od 1.1.1919 do 31.12.1930
- trieda D – (Post Vintage) – vozidlá vyrobené od 1.1.1931 do 31.12.1945
- trieda E – (Post War) – vozidlá vyrobené od 1.1.1946 do 31.12.1960
- trieda F – vozidlá vyrobené od 1.1.1961 do 31.12.1970
- trieda G – vozidlá vyrobené medzi 1.1.1971 a vekovým limitom F.I.V.A. (aktuálne rok 1993)
Máte doma veterán?
Ak máte doma veterán, môžete sa skutočne tešiť. Takéto autá sú považované za vcelku cenný majetok.
Hodnota veteránu záleží od roku výroby, typu auta či aktuálneho stavu, no pri niektorých historických modeloch sa môže vyšplhať až na niekoľko stoviek tisíc eur.
Naozajstný skvost, patriaci medzi najunikátnejšie veterány na svete, 1962 Ferrari 250 GTO Berlinetta, sa vydražil za neuveriteľných 38 miliónov amerických dolárov. No veterán nie je len o peniazoch.