S výmenou oleja vám určite rád pomôže automechanik, nie je to však žiadna veda a niektorí vodiči to zvládnu svojpomocne. Najdôležitejšie je vybrať správny motorový olej pre váš agregát.
Ušetrite 20 % z ceny PZP
Jazdíte málo? Platíte málo. Získajte zľavu až 20 % z ceny.
Spoznajte novinku na slovenskom trhu. Vypočítajte si cenu online.
Označenia motorových olejov
Vyznáte sa v ich označeniach? Pri výbere toho správneho oleja vám veľa napovedia informácie priamo od výrobcu, ktorý udáva priamo partnerskú fabriku dodávateľa oleja.
Špecifikácia SAE
Na svete je viacero špecifikácií motorových olejov. V Európe je najrozšírenejšia SAE, teda Society of Automotive Engineers. Tá hodnotí oleje podľa ich viskozity, teda tekutosti a schopnosti udržať mazací film za rozličných teplôt.
Príklad:
Ak si vyberiete olej, ktorý má označenie 5W – 40, znamená to, že číslo 5 vyjadruje viskozitu pri nízkych teplotách a číslo 40 pri tých vysokých.
Pre vodičov je podstatné, aby prvé číslo bolo čo najnižšie, aby motor správne pracoval aj pri studenom štarte. Naopak, druhé číslo má byť čo najvyššie, aby agregát fungoval bezproblémovo aj pri vysokých teplotách.
Čo znamenajú písmená a číslice
Stupnica W má šesť stupňov od 0W až po 25W. Od 0W sa určuje viskozita pri -35°C až po 25W, ktorá určuje viskozitu pri -10°C.
Druhá stupnica SAE sa označuje iba číslom a udáva viskozitu oleja pri teplote 100°C. Má 5 stupňov – 20, 30, 40, 50 a 60. Čím je toto číslo vyššie, tým má olej vyššiu viskozitu pri 100°C, čo znamená, že pri ďalšom zahriatí stratí svoju mazaciu schopnosť.
Ďalšie špecifikácie olejov
Niektoré motory môžu mať označenie olejov, ktorým nemusíte rozumieť.
Špecifikácia API
Špecifikácia olejov podľa API, teda American Petroleum Institute, ktorá rozdeľuje motory na skupiny S a C. Kým prvá S (Service) je pre zážihové motory, C (Commercial) označuje vznetové motory.
Špecifikácia ACEA
Iné hodnotenie je zase ACEA (European Automobile Manufacturers‘ Association). Toto rozdelenie je trochu zložité a oleje rozdeľuje podľa štyroch základných kritérií:
- A je označenie pre zážihové motory;
- B pre vznetové motory;
- C pre motory s katalytickým systémom;
- E pre pomalobežné vznetové motory.
Viskozitu olejov a ten najlepší pre váš motor potom dopĺňajú čísla. Napríklad A1 znamená oleje s nízkou viskozitou a predĺženými servisnými intervalmi. B4 je zase určený pre motory vysokovýkonné s priamym vstrekovaním.
Kedy je správny čas na výmenu oleja
Výmena závisí od počtu kilometrov, ktoré autom najazdíte. Mnohí motoristi majú v pamäti, že motorový olej by sa mal meniť každých 15 000 km.
Dôležité je rozlišovať, či jazdíte výhradne v mestskej premávke, v medzimestskej premávke, alebo, naopak, v tej kombinovanej. Pri každej z nich sa totiž komponenty motora úplne inak opotrebúvajú.
Moderné motory majú dokonca uvedené, že výmena oleja je po 20 000 alebo až 30 000 km. V tomto prípade ide o syntetické oleje, ktoré majú odlišné vlastnosti ako tie minerálne. Syntetické oleje s prívlastkom longlife majú predĺženú životnosť.
Ak chcete mať istotu, olej by ste mali meniť každý rok, pretože podliehajú aj oxidácií. Väčšina áut je dnes vybavená palubným počítačom, ktorý na nutnosť výmeny oleja upozorní asi 1 000 km pred vypršaním servisného intervalu.
Výber vhodného oleja a čas na jeho výmenu
Na to, aby ste pre vaše auto vedeli vybrať správy olej, musíte sa najprv zaradiť medzi vodičov, ktorí jazdia buď iba v meste, alebo len mimo mesta, alebo auto reálne využívajú v kombinovanej preprave.
Minerálne oleje
Minerálne oleje 5W-40 sa napríklad oplatí meniť v mestskej premávke po 10 000 km, v prípade kombinovanej po 12 000 km, pri medzimestskom šoférovaní je to po 13 500 km.
Polysyntetické oleje
Ak máte k dispozícii polysyntetické oleje (napr. 10W-40 a 5W-40), mechanici odporúčajú meniť olej v aute v mestskej prevádzke po 12 000 km, v kombinovanej po 13 500 km a v medzimestskej premávke po 15 000 km.
Syntetické oleje
V prípade syntetických olejov (5W-40 a 5W-30) je interval ešte dlhší, a to v mestskej prevádzke po 13 500 kilometroch, v kombinovanej a medzimestskej až 15 000 km.
Pri syntetických motoroch s predĺženou životnosťou v mestskom režime stačí meniť olej po prejdení 17 000 km, pri kombinovanom 20 000 km a pri medzimestskom až 25 000 km.
Kedy meniť filtre
Okrem oleja je vhodné meniť aj filtre. Prečítajte si, ktoré filtre meniť a kedy.
Olejový filter
Ak meníte olej, mali by ste meniť aj filtre. Pri olejových filtroch by ste sa mali orientovať na osvedčených výrobcov ako Bosh, Mann, Knecht, Hengst či Purflux, ktorí majú k dispozícii aj pretlakový ventil.
Vzduchový filer
Vzduchový filter by sa mal meniť pri 15 000 až 20 000 km, potom sa jeho filtračná schopnosť výrazne zníži.
Palivový filter
Palivový filter by ste mali meniť pravidelne najmä pri naftových motoroch. Mechanici sa v odporúčaní výmeny rozchádzajú.
Niektorí tvrdia, že je dobré ho vymeniť každý rok pri pravidelnej kontrole. Iní zase, že ho stačí vymeniť raz za 2 roky. Dôležité je zvážiť, v akom prostredí auto prevádzkujete a koľko km najazdíte.