Možno sa to zdá na prvý pohľad jednoduché a pochopiteľné. Viete však skutočne, ako jazdiť na automate a kedy je to pre vás „to pravé orechové”?
Manuálna prevodovka
Klasika na ktorú nedá dopustiť najmä „stará škola”, ale ani skúsení vodiči všetkých vekových kategórií. Mnohokrát počujeme argumenty, že len manuálna prevodovka predstavuje to pravé šoférovanie so všetkým, čo k tomu patrí. No aj ona má svoje „muchy” a nie každému môže vyhovovať. Zvážte nasledujúce body, ak vás v blízkej budúcnosti čaká kúpa auta.
Najväčšie výhody manuálnej prevodovky
- maximálna kontrolu nad vozidlom;
- naučíte sa jazdiť s presnosťou a citlivosťou;
- vedenie auta bude pre vás pestrejšie a iba vy si môžete zvoliť, ktorý prevodový stupeň a kedy použijete;
- manuálna prevodovka je stále lacnejším riešením než automat.
Nevýhody manuálnej prevodovky
- stres pri neustálom preraďovaní rýchlostí, najmä v hustej premávke;
- zhoršenie koncentrácie pri vedení vozidla;
- ak ste neskúsený vodič, veľmi ľahko ju môžete zničiť.
Pri otázke, kedy a kde mať radšej manuálnu prevodovku, zvážte model auta, efektívnosť, plynulosť cestnej premávky, povrch vozovky. Oceníte ju v prípadoch, keď sa presuniete do terénu alebo budete potrebovať niečo za sebou ťahať.
Automatická prevodovka a jej druhy
V súčasnosti sú najčastejšie používané tri druhy automatických prevodoviek – klasické automaty s hydrodynamickým meničom (najviac vydržia), dvojspojkové prevodovky (najúspornejšie) a CVT prevodovky (najcitlivejšie na ťahanie ťažkých prívesov a diaľničnú jazdu).
Čo sa týka ovládania, princíp je pri všetkých v podstate rovnaký. Schéma je nasledovná: radenie s polohami P – PARKING (parkovanie), D – DRIVE (pohyb dopredu), R – REVERSE (spiatočka) a N – NEUTRAL (neutrál).
Najväčšie výhody automatickej prevodovky
Pri výbere auta s automatickou prevodovkou určite oceníte aj niekoľko informácii, ktoré budú hrať v ich prospech, napríklad:
- niektoré automatické prevodovky sú navrhnuté tak, aby boli úspornejšie než manuálne prevodovky;
- nájsť môžete aj špeciálne ekologické alebo športové režimy automatickej prevodovky;
- niektoré prevodovky majú v zimnom období samostatný režim prevádzky (označený ako Zima, Sneh, W alebo *), ktorý minimalizuje pravdepodobnosť rotácie kolies;
- nemusíte sa starať o radenie a venujete väčšiu pozornosť vedeniu vozidla;
- automatická prevodovka je menej háklivá na zlé zaobchádzanie.
Ak sa pýtate, ked najviac oceníte automat, budú to najmä mestá s hustou dopravou, kde vás odbremení od neustáleho preraďovania. Takisto aj veľa vodičov-začiatočníkov na túto prevodovku nedá dopustiť.
Ušetrite 20 % z ceny PZP
Jazdíte málo? Platíte málo. Získajte zľavu až 20 % z ceny.
Spoznajte novinku na slovenskom trhu. Vypočítajte si cenu online.
Nevýhody automatickej prevodovky
- drahšia náhrada aj servis;
- náchylnejšia na poruchy;
- vyžaduje častejšiu údržbu, výmenu prevodového oleja a filtera (cca každých 50 000 km);
- vodiči, ktorí majú klasické vodičské oprávnenie v plnom rozsahu, ale hneď presadli do auta s automatom, môžu rýchlo vyjsť z cviku a zabudnúť, ako funguje manuálna prevodovka.
Nech už uprednostňujete ktorýkoľvek druh riadenia auta, najdôležitejšia je vždy bezpečnosť. Myslite preto vždy aj na jeden z prvých krokov, ktoré treba pri novom aute podniknúť. A tým je vybavenie povinného zmluvného poistenia (PZP).
Ak chcete mať ešte väčšiu istotu aj v prípade zrážok, stretu so zverou či vandalov, havarijné poistenie je tým správnym riešením.