Roztržitosť a nesústredenosť
Ako to učia v autoškole? Sadnúť do auta, pripútať, naštartovať, obe ruky na volant a pozorne sledovať premávku.
Čo častokrát robia čerství vodiči? Rýchlo naštartovať, vypáliť z miesta, bezpečnostný pás sa zapína už za jazdy, medzitým treba ešte niekomu zatelefonovať, odpísať na správu, napiť sa a ktovie, čo všetko ešte.
To, že ste si ako čerstvý vodič istý za volantom, ešte neznamená, že ste aj skúsený. Nabrať dostatočné skúsenosti, obratnosť a pohotovosť za volantom vyžaduje čas a stovky najazdených kilometrov.
Šoféri začiatočníci by sa mali v prvom rade koncentrovať na premávku pred nimi, za nimi, na chodcov a cyklistov. Je toho dosť aj bez sprievodných úkonov, ktoré so šoférovaním nemajú nič spoločné.
Opačný problém trápi vodičov, ktorí nevedia, ako začať šoférovať samostatne.
Za volantom sú veľmi ustráchaní až roztržití, čo vedie k mnohým zmätkom a chybám.
Bez inštruktora na vedľajšom sedadle je to zrazu celé akési zložité a stresujúce.
Jediný spôsob, ako sa prestať báť šoférovať, je trénovať najviac.
Začínajte pomaly a zľahka. Skúste jazdu skoro ráno alebo neskoro večer, keď je na cestách málo áut. Jazdite po trasách, ktoré poznáte a ste si na nich istý.
Postupne začnite jazdiť dlhšie a dlhšie trasy a pridávajte aj neznáme miesta.
Všetko, čo potrebujete, je čas na získanie väčšieho sebavedomia za volantom. A to príde iba zautomatizovaním si všetkých bežných šoférskych úkonov.
Môžete platiť za poistenie auta menej?
U nás si vyskladáte poistenie podľa seba. Splátky si nastaviť mesačne alebo štvrťročne. Prihodiť si havarijné poistenie a prémiové asistenčné služby.
Nepredvídanie
Ani predvídanie nie je vlastnosť, ktorá príde automaticky s úspešným absolvovaním autoškoly.
Na to, aby ste vedeli za volantom dobre predvídať, potrebujete najazdiť nejaký ten kilometer a stretnúť sa s rôznymi dopravnými situáciami.
Počas jázd v autoškole za začínajúcich vodičov vo veľkej miere predvída inštruktor. Pri samostatnom jazdení sa potom často stáva, že čerstvý vodič pozerá uprene na auto alebo cestu pred sebou.
Pre istotu sa nepozrie ani do spätného zrkadla, aby sa pred ním náhodou niečo neočakávané nestalo. A to je chyba.
Sledovať treba celú premávku okolo seba. Teda pred sebou, za sebou a aj vedľa seba, na prechodoch pre chodcov aj na svetelnej križovatke, ku ktorej sa vaše auto ešte len blíži.
Nedostatočný odstup
Auto potrebuje na zastavenie dostatočne dlhú brzdnú dráhu, ktorá je ovplyvnená stavom vozovky, pneumatík, bŕzd a samotným reakčným časom šoféra.
Mnoho mladých vodičov si to neuvedomuje a stáva sa, že nedobrzdia a nabúrajú do auta pred nimi.
Rýchlosť
Dodržiavať povolenú rýchlosť má svoj zmysel. Príliš pomalá rýchlosť vystresuje aj samotného vodiča začiatočníka, pretože sa za ním tvoria dlhé kolóny.
Naopak, rýchla a agresívna jazda neskúsených vodičov, spolu s neodhadnutím vlastných schopností, často vedie k dopravným nehodám.
Niekedy môže byť na vine aj zlý výber auta. Športové a výkonné autá sú v rukách mladých vodičov nebezpečnou hračkou.
Pri kúpe auta pre vodiča začiatočníka netreba podceňovať ani kvalitné pzp alebo havarijné poistenie. Havarijné poistenie má v prípade nových vodičov veľký význam. Vo vodičských začiatkoch sa totiž ešte častokrát stane nejaký ten „ťukanec” pri parkovaní, cúvaní a podobne.
Pri staršom aute môžete využiť možnosť pzp s pripoisteniami. V súčasnosti môžete uzavrieť pzp aj havarijné poistenie online bez nutnosti chodiť na pobočku. Poistiť si svoje nové auto tak zvládnete už za pár minút z pohodlia domova.