Slovo dyslexia je zložené z dvoch častí pochádzajúcich z gréckeho slova „dys“ – porucha a „lexis“ – reč, jazyk. Je to znížená schopnosť osvojiť si čítacie zručnosti, pochopiť čítaný text alebo správne prečítať daný text aj napriek primeranej alebo vysokej inteligencii. Dyslexia teda neznamená, že z vášho dieťaťa sa nemôže stať úspešný človek.
Z dyslexie sa nedá vyrásť
Príkladom je množstvo známych ľudí, ktorí tiež v škole trpeli problémami s učením – Hans Christian Andersen, Thomas Edison, Winston Churchill, Albert Einstein a mnoho ďalších. Dyslexia sa (z genetických príčin) oveľa častejšie vyskytuje u chlapcov ako u dievčat a je nezávislá od úrovne inteligencie.
Je dôležité vedieť, že dyslexia nie je porucha, z ktorej sa dá „vyrásť“. To znamená, že dyslektikov nenájdeme iba medzi školákmi, ale aj medzi dospelými ľudmi. Ak nie je dieťa do tretieho ročníka diagnostikované, zostane aj vo vyšších ročníkoch jeho základným problémom čítanie, čo potom môže prinášať ťažkosti pri osvojovaní si ďalších vedomostí.
Len žiadnu paniku!
Ak vášmu dieťaťu diagnostikujú dyslexiu, neprepadajte panike. Nie ste v takejto situácii sami, nielen vaše dieťa bojuje s týmito problémami. V nasledujúcich odsekoch vám prinášame zopár užitočných rád. Poruchy učenia (aj dyslexia) sa zámernou a cielenou terapiou dajú zlepšiť.
-
Ak sa potvrdí, že za problémami v učení môže dyslexia, porozprávajte sa o problémoch s pedagógom vášho dieťaťa, pýtajte sa na jeho výkon v rámci výchovno-vyučovacieho procesu. Ak budete spolupracovať a spoločne urobíte dôležité kroky pre vaše dieťa, tak sa úspech objaví oveľa skôr, než očakávate.
-
Vyhľadajte odbornú pomoc. Centrá špeciálno-pedagogického poradenstva a centrá pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie vám sú k dispozícii s ich odborníkmi – psychológmi, špeciálnymi pedagógmi a logopédmi. Otestujú vaše dieťa v čítaní, písaní a počítaní. Pred testovaním poproste pedagóga vášho dieťaťa o odborný pedagogický posudok o jeho úspechoch, vývoji v školskom prostredí a slabších miestach.
-
Napíšte aj vy, ako vnímate dieťa v domácom prostredí. Ako prebieha písanie domácej úlohy, aké je všeobecné správanie sa dieťaťa. Tieto informácie potom odovzdajte odborníkovi, ktorý ho bude vyšetrovať.
-
Dôležité sú aj vyšetrenia sluchu a zraku, aby odborník mohol vylúčiť poruchy. Ak vyšetrenia dokazujú, že sluch a zrak sú v norme, je potrebné zmeniť metódu učenia čítania.
-
Po diagnostike napíše odborník posudok. Zhodnotí, ktoré schopnosti dieťaťa potrebujú rozvoj a ktoré sú zodpovedné za stagnáciu v jednotlivých oblastiach. Porozprávajte sa so špeciálnym pedagógom a logopédom, poproste ich o radu, aký by mal byť ďalší postup a ako k dieťaťu treba pristupovať v domácom prostredí.
-
Vaše dieťa potrebuje individuálnu starostlivosť niekoľkokrát týždenne (v závislosti od stupňa a závažnosti dyslexie), buď na odbornom pracovisku, v škole alebo v domácom prostredí.
-
Podporte a chráňte svoje dieťa, pretože si zaslúži individuálny prístup zo strany školy.
-
Konzultujte s triednym učiteľom, poproste ho, aby dával dieťaťu menšie množstvo domácich úloh, lebo okrem domácej úlohy zo školy musí teraz viackrát týždenne vypracovávať úlohy podľa pokynov odborníka.
-
Povzbudzujte deti aj za najmenšie úsilie, aby sa cítili užitočné a šikovné, aby cítili lásku a podporu z vašej strany. Ak posilňujete vo vašom dieťati tie schopnosti, v ktorých má dobré výsledky, dôvera a bezpodmienečná láska ho prevedú cez najťažšie obdobia. Vždy porovnávajte pokroky a rozvoj iba s jeho predošlými výsledkami.
-
Hľadajte skupinu rodičov, ktorí majú deti s podobnou diagnózou, aby ste si mohli navzájom pomôcť, zdieľať cenné rady, skúsenosti, prístup ku škole, k dieťaťu, čím dostanete odpovede na otázky: „Ako by som to mal robiť? Čo sa osvedčilo vám?“. Ak nebudete sami a budete cítiť podporu a pomocnú silu zo strany ostatných rodičov a odborníkov, určite ľahšie prekonáte každodenné životné ťažkosti.
-
Dôležitý je aj každodenný pohyb a športové aktivity žiakov s dyslexiou, pretože sa tým stimuluje tá časť mozgu, ktorá je úzko spätá s oblasťou zodpovednou za osvojovanie a rozpoznávanie jednotlivých písmen a následne aj s čítaním.
-
Dyslexia je najčastejšia porucha v učení, často je však kombinovaná aj s dysgrafiou (ťažkosti s písaním), s dyskalkúliou (ťažkosti s počítaním), s poruchou pozornosti alebo s ADHD (hyperaktivita). Najčastejšia kombinovaná forma je dyslexia-dysgrafia, v takejto podobe je práca veľmi náročná ako pre odborníka, pedagóga, tak aj pre rodičov, no najmä pre dieťa.
Najdôležitejšia je spolupráca
Ako pedagogička, špeciálna pedagogička a matka už dlhé roky denne vidím a prežívam, ako sa deti vyvíjajú od škôlky až po vysokú školu. Prežívala som úspechy aj neúspechy počas (neľahkej) cesty môjho prvého žiaka, ktorý úspešne zmaturoval. V spolupráci so školami, mojimi kolegami a rodičmi sme prostredníctvom osvedčených metód krok za krokom postupne dosahovali lepšie výsledky.
Počas mojej profesionálnej praxe ma vyhľadávajú rodičia, ktorí zistili, že niečo u ich dieťaťa nesedí. Sú s ním problémy v škôlke, tieto problémy sa neskôr prejavujú aj v školskom veku, keď sa museli zapájať do učenia aj jeho vyššie kognitívne schopnosti (pamäť, myslenie, vnímanie, reč atď.).
Počas osvojovania si jednotlivých písmen boli u takýchto detí čoraz väčšie nedostatky: zaostávanie, nerozpoznávanie písmen, zamieňanie si písmen. A čím viac písmen sme sa naučili, tým sa mu látka javila ťažšia.
zdroj: https://www.freepik.com/premium-photo/students-education-play-cards-with-pictures-english-numbers_4436693.htm#page=2&query=learning+alphabet+kids&position=29
Každý prípad je špecifický
Prvák Michal chodil do mojej triedy. Hneď na začiatku školského roka jeho mamina hlásila, že chlapček je trošku „iný“ ako jeho rovesníci, je živší, rušnejší, rád je v pohybe. Tieto náznaky som uňho zbadala hneď v prvých týždňoch, ale nebolo to veľmi nápadné, lebo som mala v triede viac hyperaktívnych žiakov, žiakov so zaostalou grafomotorikou, ľavákov a mala som dostatok skúseností na to, aby som vedela zaobchádzať so situáciou.
Počas mojej dlhoročnej praxe som sa však nestretla so žiakom, u ktorého by sa náznaky dyslexie objavili až tak skoro. U Michala bolo už v prvej fáze čítania troch písmen (a, e, m) silno cítiť, že si mýli písmená.
Bola s ním náročná práca, lebo všetko sa mu javilo veľmi ťažké, najmä vtedy, keď sa pripojili aj ďalšie nové písmena (l, o, i, b). Odvtedy prevládol chaos. Vedela som, že situáciu musíme riešiť. Zavolala som jeho maminu na konzultáciu, aby sme spoločne našli najlepšie riešenie pre neho, aj pre nás.
Flexibilné metódy
Od nej som sa dozvedela, že Michal mal krvácanie do mozgu. Nemá trvalé následky, ale neurológ im povedal, že následkom krvácania môže mať problémy v učení, lebo zjavne sa mu niektoré oblasti poškodili. Vedela som, že musím niečo vymyslieť, lebo osvedčené a dokázané metódy, ako naučiť žiaka s dyslexiou čítať, u neho nefungovali.
Metóda priradenia obrázka (napríklad, aby si zapamätal, ako sa píše písmeno „A“, prideliť k nemu obrázok, na ktorom je) v jeho prípade vôbec nefungovala. Časom som prišla na to, že jemu tie písmená musia aj tvarom pripomenúť nejaký predmet.
Tým, že pochádzal z dvojjazyčného prostredia, mu pomohli aj slovíčka z iného jazyka. Príkladom môže byť písmeno „i“, ktoré si dokázal zapamätať a následne aj reprodukovať iba vtedy, ak som namiesto bodky nakreslila maličký kvietok.
Nakoniec mal ku každému písmenu pridružený nejaký obrázok, kresbu, prispôsobenú jeho potrebám. V spolupráci s rodinou, každodenným cvičením a s kombináciou pohybovej terapie, ktorá stimulovala celú nervovú sústavu, dnes už číta a čoraz viac sa zlepšuje.
Otestujte vaše dieťa na dyslexiu – Test na dyslexiu: Rozpoznajte symptómy.
Autorka: Ildikó Kásaová
V pedagogike pracujem už viac ako 30 rokov. Začínala som ako predškolský pedagóg v materskej škole, no po dvadsiatich rokoch som sa rozhodla venovať školákom a žiakom s poruchami učenia a správania. Momentálne som zamestnaná na základnej škole v Bratislave ako učiteľka a špeciálna pedagogička. Pedagogickú profesiu beriem a cítim ako svoje životné poslanie, napĺňa ma energiou a láskou, môžem pomôcť tam kde to potrebujú. Pred dvomi rokmi som otvorila súkromné centrum špeciálnopedagogického-poradenstva – mám veľa klientov, ktorí ma vyhľadajú s tým, že potrebujú individuálnu starostlivosť a pomoc.