Baby box má svoje korene vo Fínsku. Aký je jeho príbeh?
Vo Fínsku už pred osemdesiatimi rokmi začala vláda podporovať budúce mamičky v tom, aby počas tehotenstva navštevovali doktorov. Špecifickým spôsobom ich chcela odmeniť. Chcela prispieť k zníženiu úmrtnosti novorodencov, ktorú mala krajina vtedy veľmi vysokú, keďže mamičky nechodili na kontroly.
Ak teda žena v tehotenstve chodila pravidelne na kontroly, po narodení dostala baby box, kde bola výbavička. Navyše box vybavili matracom a plachtičkami, takže v ňom bábätko mohlo pohodlne spať.
Dnešné generácie Fínov majú boxy ako svoje prvé postieľky, sú na ne zvyknutí a je to pre nich celkom normálne. Vláda tento projekt podporuje aj v súčasnosti, vyvinula sa z neho obľúbená tradícia.
Rodičia si môžu vybrať medzi príspevkom vo výške 170 € alebo baby boxom (na Slovensku je ekvivalentom príspevok pri narodení vo výške 830 € – pozn. red.) a väčšina si stále vyberá baby box, i pokiaľ ide o druhorodičky či treťorodičky.
Baby box je však populárny aj v ďalších krajinách.
Nedávno ho do svojho sociálneho balíčka zaradila tiež vláda v Škótsku. V Anglicku spolupracujú s veľkým obchodným reťazcom. V Kanade zase majú akúsi univerzitu pre budúcich rodičov, kde im hovoria o bezpečnej manipulácii s bábätkom a ako sa oň starať. Keď prejdú celým kurzom, dostanú baby box.
Zdroj: Maria Alkhimova
U nás ste projekt Slovak Baby Box rozbehli vy. Máte naň licenciu, či ste sa nápadom voľne inšpirovali?
Inšpirovali sme sa. Môj muž bol pred štyrmi rokmi na služobnej ceste vo Fínsku, kde nápad videl v časopise počas letu. Ja som akurát čakala druhého synčeka Jakubka. Jemu sa to veľmi páčilo a začali sme nad tým dumať. Zistili sme, že vo Fínsku okrem toho, že to je príspevok od štátu, existujú dve firmy, ktoré baby box komerčne predávajú do celého sveta. Začali sme zisťovať podrobnosti a nadchla nás myšlienka boxu ako prenosnej postieľky pre dieťa.
Nevedeli sme si to totiž predstaviť, a tak sme si box rovno objednali. Spával v ňom aj náš Jakubko a nám sa projekt tak zapáčil, až sme si vyskladali náš vlastný box, ktorý sme sa snažili zostaviť z čo najväčšieho množstva vecí od slovenských dodávateľov. To sa nie vždy podarilo.
Prečo?
Mali sme problém s dodávateľom samotného boxu, keďže musí podliehať množstvu regulácií. Musí byť bezpečný pre bábätká, nemôže to byť hocijaká potlač, laky ani papier.
Kde ste ho našli?
V zahraničí, tam kde samotný box vznikol.
Zdroj: Jana Fašungová Photography
Slovak Baby Box ponúkate vo verziách Basic, Klasik a Luxury. Čo v nich nájdeme?
V prevedení Basic nájdete oblečenie od slovenských dodávateľov. Sú tam napríklad pančušky od Mile, podkolienky od MOE, body z našej vlastnej kolekcie či overal od Antony, matrac a plachtičky, dokopy 15 kúskov. V Klasiku je 47 vecí , od slovenského oblečenia cez hygienické potreby, zavinovačky až po rôzne vychytávky pre mamičky. Luxury obsahuje 55 vecičiek, sú tam ešte doplnené položky ako autofusak, uteráčik, deka, šatka na nosenie – hodnotnejšie a prémiovejšie veci.
Pred samotným zostavením boxov sme si robili prieskum na vzorke 100 mamičiek. V dotazníku písali, ktoré veci používajú a ktoré sú pre ne zbytočné. Na jeho základe sme vybrali jednotlivé položky a značky tak, aby boli kvalitné, známe, dbali sme tiež o dizajn, aby sa nám to celé hodilo do konceptu. Všetko je veľmi praktické a vždy, keď nás maminky stretnú na predajných trhoch, tak potvrdia, že používali takmer všetko.
Cena Slovak Baby Boxu je trochu vyššia. Ako ste ju určili?
Cena môže pôsobiť vysoko, lebo kupujete veľa vecí naraz. V konečnom dôsledku je však nižšia, ak si premietnete všetok čas strávený nakupovaním v rôznym obchodoch a tiež viacnásobné poštovné. Všetky tieto veci sa totiž nedajú nájsť na jednom mieste. Náš box je teda výhodnejší, a je tiež ekologickejší pričom podporuje domácu výrobu.
Zdroj: Jana Fašunková Photography
Môže byť tiež formou luxusnejšieho darčeka alebo bonusom od zamestnávateľa.
Naše klientky sú zaneprázdnené budúce mamičky, ktoré nemajú čas vyberať výbavu, no napriek tomu chcú svojmu bábätku dopriať to najlepšie. Sú to tiež prvorodičky, ktoré vo svojom okolí nemajú nikoho, kto by im na začiatku poradil a ich vlastné mamy si na prvé mesiace s bábätkom už veľmi nepamätajú. Trh ponúka množstvo vecí a budúce mamičky často nevedia, čo a koľko toho budú naozaj potrebovať. Nemusia si však robiť starosti, s našim boxom budú mať potrebný základ.
Okrem týchto mamičiek Slovak Baby Box kupujú ľudia i ako darček, zvyčajne starí rodičia či krstní rodičia. Taktiež sa naň skladajú v práci kolegovia, či kamarátky na oslavu narodenia dieťaťa – tzv. babyshower. Tešíme sa, že sa nám čoraz častejšie stáva, že samotní zamestnávatelia kupujú takýto balíček zamestnancom pri narodení dieťaťa alebo pri odchode na materskú.
Kto sú tí osvietení zamestnávatelia?
Sú to firmy z Bratislavy a z Prahy, menovať ich nebudem.
Pri zmienke o Prahe mi napadá expanzia do okolitých krajín. Máte ju v pláne?
My sme aj teraz schopní doručovať objednávky do celej Európy. Už sme dokonca posielali box do Dubaja, Keni či Ameriky. Dopyt je, ale ešte stále to je v plienkach. Do budúcna by sme radi pokryli Čechy, Rakúsko a Nemecko. Ambície máme, uvidíme, ako to pôjde. Zatiaľ sa potrebujeme sústrediť na slovenský trh.
Máte tri deti, momentálne ste na materskej s osemmesačným synom a možnosť projekt rozvinúť naplno. Možno by sa z vás mohla stať jedna z tých úspešných podnikateliek, ktoré rozbehli vlastný biznis práve počas materskej dovolenky.
To je cieľ, áno, mám tú ambíciu. Vždy sa viem vrátiť do práce, ale bola by som veľmi rada, keby sa presne takýto scenár naplnil. Že by sa to rozbehlo natoľko, aby som mohla zostať podnikať a pracovať na náš biznis.
Zdroj: Jana Fašungová Photography
Kde ste pracovali predtým?
Predtým som pôsobila vo veľkej americkej korporácii. Som zamestnaná v sektore IT ako kontrolórka kvality servisu.
Veľakrát sa ženy snažia z korporácií uniknúť a práve materská je vhodný čas na prehodenie kariérnej výhybky.
Je to tak. Počas celej materskej som nevedela len tak obsedieť. S prvou dcérkou som chodila po krúžkoch každý deň, pri staršom synovi som začala viesť krúžky pre malé detičky. Vtedy sme už začali hľadať dodávateľov a riešiť baby boxy, teraz len pokračujem.
Podnikanie na Slovensku je špecifická kapitola. Museli ste preskočiť veľa polien, ktoré štát zvykne hádzať pod nohy? Dodajte odvahu aj iným mamičkám, ktoré snívajú podnikateľský sen.
Hlavne si treba ísť za tým snom. Mala som šťastie, že som nebola sama. S mužom sme partneri a skvelý tím. On je ten, ktorý priniesol myšlienku baby boxu. Ja to celé obhospodarujem. Začiatky neboli ľahké, financie sme mali vlastné, potom sme sa už predierali. Najťažšie je, keď človek nie je skúsený a netuší, ako to chodí. Popáli sa na rôznych spoluprácach a agentúrach, ktoré nie sú na takej úrovni, ako sa tvária a zbytočne minie veľa peňazí. I ja som si vtedy prešla určitou fázou frustrácie. Treba sa však zaťať a kráčať ďalej.
Čo vám pomohlo na začiatku cesty? Možno nejaké zaujímavé kurzy či workshopy?
Často som chodila do Slovak Business Agency, kde poskytujú dotácie od Európskej únie na zaujímavé kurzy a na prípravu nových podnikateľov. Každému začínajúcemu podnikateľovi to veľmi odporúčam, dozvie sa tam veľa informácií. A nemusí nič platiť z vlastného vrecka. Poskytujú aj iné príspevky vo forme konzultácií s odborníkmi, ktoré mi pomohli.
Okrem toho som na Instagrame vyhľadávala skupiny podobne zmýšľajúcich žien ako ja – začínajúcich podnikateliek. Môžem odporučiť komunitu Akčné ženy, ale tiež projekt Instaraňajky pod vedením Tami Gončárovej. Mimochodom, Instagram som sa musela naučiť od piky a momentálne v ňom tkvie jadro nášho marketingu.
Nastal u vás niekedy moment, kedy ste chceli zísť na kratšiu cestu, lebo sa nedarilo?
Môj muž to občas spomenul, no ja som chcela vytrvať. Koncept Baby Boxu totiž nebol na Slovensku vôbec známy, museli sme ho predstaviť od začiatku. Konzervatívne zmýšľajúci ľudia si mysleli, že dávať dieťa do krabice je zvláštne. Museli sme preto nájsť tú správnu rétoriku. Zopár „hejtov“ človeka zbrzdí, ale našťastie sme mali viac pozitívnych reakcií. Na preklenutie obdobia, počas ktorého si ľudia na náš produkt zvyknú a budú ho vyhľadávať, sme si pred rokom otvorili e-shop s detskými vecami. Mali sme nadviazaných veľa spoluprác s výrobcami a dodávateľmi, bolo by nevýhodné ich nevyužiť.
Všetko naši lokálni výrobcovia?
Väčšinou, ale máme aj mnohé zahraničné značky, trendy aj praktické veci. Niekedy je, žiaľ problém s našimi handmade tvorcami, ktorí nie sú pripravení na poskytovanie svojho produktu prostredníctvom ďalšieho článku. Sú pripravení len na koncový predaj, nie sú flexibilní, čo je škoda. Nemajú cenu nastavenú tak, aby mi vedeli dať aspoň malú províziu.
Na začiatku sme sa bavili o tom, že baby box dáva fínska vláda mamičkám. Pokúsili ste sa s vašim nápadom votrieť do priazne našich inštitúcií?
To by bolo veľmi fajn. Zatiaľ sme však urobili len slabý pokus – oslovili sme pár samospráv, ktoré dávajú finančné príspevky pri narodení dieťaťa. Po chvíli sme to vzdali, lebo sme si povedali, že sa najprv musíme dostať do širšieho povedomia, až potom nás zoberú vážne.
Aké sú reakcie a spätné väzby mamičiek na váš baby box?
Zatiaľ sme sa stretli len s pozitívnymi reakciami. Je to niečo nové, iné, maminky sa tým rady pochvália. Tešia sa a baby box využívajú naozaj veľmi dlho. Dieťatko tam cez deň môže tráviť čas, neskôr ho využijú na hračky. Môžu doň dať loptičky a keď bábätko sedí, má ho ako bazénik na hranie. Neskôr tam vedia uložiť spomienkové veci – fotoalbumy, prvé dupačky. Aj tento účel sa im veľmi páči.
S nami získate na bábätko zľavy vo výške viac ako 450 €. Získajte zľavu na plienky Pampers, vybrané produkty HiPP, na kurz plávania alebo na monitor dychu.
Autorka: Marína Gorghetto
Dlhoročná novinárka so skúsenosťami z obľúbených týždenníkov, mesačníkov, webov či televízie Markíza. Žila a pracovala v Španielsku a tri roky strávila v Indonézii, kde prednášala na jednej z najväčších jávskych univerzít žurnalistiku. Milovníčka cappuccina a špagiet sa v súčasnosti naplno venuje dcérke, písaniu pre portál Promama, ako aj materskému centru Obláčik, ktorého je štatutárkou.