Kúpiť staršie ojazdené auto neznamená automaticky kúpiť auto bez hodnoty. Napriek tomu je havarijné poistenie staršieho auta často posudzované ako zbytočnosť alebo istý druh nadštandardu, ktorý väčšina ľudí s mávnutím ruky oželie.
Je havarijné poistenie staršieho auta skutočne také nevýhodné?
Kedy sa ešte oplatí uvažovať nad havarijnou poistkou, ak kupujete staršie auto?
Pri kúpe nového auta na lízing je havarijná poistka vozidla povinná. Lízingová spoločnosť si týmto spôsobom chráni (zatiaľ) svoj majetok. Je to istota toho, že v prípade havárie bude auto vrátené do pôvodného stavu aj v prípade, že na to vy ako úver splácajúca osoba nebudete mať peniaze.
Pri kúpe auta za vlastné prostriedky je rozhodnutie o uzavretí či neuzavretí havarijného poistenia na vás. A tu sa veľa ľudí dostane k otázke – dať, či nedať havarijnú poistku na staršie auto? A čo je to vlastne staršie auto v súvislosti s havarijnou poistkou?
Poučky hovoria o tom, že veková hranica auta, kedy sa ešte oplatí havarijné poistenie, je 6 rokov. Toto číslo však musíme brať len ako orientačnú hodnotu. Pri rozhodovaní, či je auto na havarijné poistenie príliš staré, musíme zohľadniť aj ďalšie aspekty.
Trhová hodnota auta
Trhová hodnota predstavuje aktuálnu hodnotu vozidla v čase, kedy sa ho chystáte poistiť. Je to suma, za ktorú by ste ho v daný okamih mohli predať. Táto suma je výrazne nižšia ako predajná cena nového auta.
Kým niektorým autám môže po pár rokoch veľmi výrazne klesnúť trhová hodnota, sú autá, ktoré si aj rokmi držia istú hodnotu. Preto sa niektoré autá neoplatí havarijne poistiť už po piatich rokoch, kým niektoré sú výhodne poistiteľné aj po siedmych.
A hlavný dôvod? Pri bežnej oprave financovanej z havarijného poistenia vám v servise opravia auto pomocou nových dielov, čo je skvelé.
Totálna škoda
Problém môže nastať pri totálnej škode, čiže škode, ktorá je vzhľadom na hodnotu auta nerentabilná. Jednoducho povedané, oprava auta by bola drahšia ako je jeho súčasná hodnota na trhu a pre poisťovňu je výhodnejšie vyplatiť vám túto sumu, samozrejme krátenú ešte o hodnotu vraku.
Pri určení poistnej sumy vychádza väčšina poisťovní z jeho pôvodnej predajnej hodnoty. Platiť teda budete výšku poistného ako za nové auto. V prípade totálnej škody ale dostanete len jeho súčasnú hodnotu. A to sa až tak nevyplatí.
Sú samozrejme poisťovne, ktoré pri určovaní poistnej sumy auta vychádzajú z jeho trhovej hodnoty. Toto je však aspekt, ktorý pri rozhodovaní určite zvážte.
Ojazdené neznamená lacné. Toto platí najmä o luxusnejších typoch áut, ktoré sa väčšinou oplatí havarijne poistiť aj ako staršie a ojazdené.
Výška spoluúčasti
Výška spoluúčasti predstavuje niekoľko percent z ceny opravy nabúraného vozidla, ktoré zaplatíte z vlastného vrecka. Pri nízkej cene opravy vozidla zaplatíte minimálnu sumu spoluúčasti, ktorá býva väčšinou vo výške približne 160 EUR.
Ak platíte za havarijné poistenie staršieho auta napríklad 800 EUR ročne a v prípade väčšej opravy zaplatíte vysokú spoluúčasť, takáto poistka sa zrejme až tak nevyplatí.
Samozrejme, môžete si vybrať poistku bez spoluúčasti. Táto varianta je samozrejme drahšia.
Aj na havarijnom poistení môžete ušetriť. Zľavu môžete získať za bezškodový priebeh a to až do výšky 60% v závislosti od poisťovne.
Alternatíva k havarijnému poisteniu? PZP s pripoistením.
Pre všetky staršie autá, ale aj pre tých, ktorí z nejakého dôvodu nechcú havarijné poistenie je tu PZP s vylepšením – s možnosťou pripoistiť si najčastejšie druhy rizík, s ktorými sa vodiči každodenne stretávajú na cestách.
Pripoistiť si môžete stret so zverou, poškodenie čelného skla, krádež, vandalizmus a mnoho ďalšieho.
Je dobré porovnať si rozsah pripoistení, služieb a spôsobov plnenia vo viacerých poisťovniach a na základe toho vybrať to, ktoré vám sedí najviac.
Veríme, že vám tento článok pomôže pri rozhodovaní o vhodnom poistení pre vaše staro-nové auto. Vybaviť si PZP online sme sa už naučili. Jednoducho a z pohodlia domova si teraz môžete vybaviť aj havarijné poistenie online.