Priznajte sa, kto z vás sa už nemôže dočkať prvej jarnej jazdy na motorke? Konečne po dlhých mesiacoch zimného spánku sa so svojím dvojkolesovým parťákom opäť dostanete na čerstvý vzduch.
Teda, ak nepatríte k tým ľadovým medveďom, ktorí sadnú na motorku za každého počasia.
Všetci motorkári vedia, že jarná údržba motorky pred sezónou je niečo, čo sa nevyplatí vynechať, ak chcete viac času tráviť na motorke ako v servise.
Jarná údržba zahŕňa okrem technickej kontroly napríklad aj platnosť pzp na motorku. Aby sa na nič nezabudlo, poďme si to všetko pekne zrekapitulovať.
Môžete platiť za PZP motorky menej?
Výhodné PZP pre všetky kubatúry. Splátky si nastavíte mesačne, štvrťročne alebo ročne. Prihodiť môžete poistenie batožiny, úrazu alebo prémiové asistenčné služby.
Prvá vizuálna kontrola motorky
Motorku v prvom rade vizuálne dôkladne skontrolujte. Očistite prípadné nečistoty, ktoré sa na ňu mohli dostať, hoci bola celú zimu zakrytá.
Odstráňte konzervačný olej, ak ste ho použili na kovové časti, aby ste ich ochránili pred hrdzou.
Ach, tá batéria
V rámci jesennej údržby motorky pred zimou sa odporúča vybrať a uložiť do tepla motorovú batériu. Počas zimy by sa mala batéria nabiť minimálne raz, ideálne každý týždeň. Ale ruku na srdce, kto to naozaj dodržiava?
Na jar jej teda venujte zvýšenú pozornosť. Skontrolujte ju vizuálne, vyčistite svorky, doplňte destilovanú vodu a preverte, či batéria nevyteká.
Ak ste batériu v zime nenabíjali, dajte ju na nabíjačku a dúfajte, že jej dlhá nečinnosť veľmi neublížila.
Kontrola a doplnenie prevádzkových kvapalín
Na jeseň sa odporúča natankovať plnú nádrž, aby ste sa vyhli korózii v palivovom systéme. Krok číslo dva je pridať do paliva stabilizátor, ktorý zabráni znehodnoteniu paliva.
Ak ste tieto kroky na jeseň vynechali, nechajte si vyčistiť palivový systém alebo vylejte staré palivo z nádrže. To by mohlo spôsobiť problémy s motorom v budúcnosti.
Okrem paliva skontrolujte hladinu motorového aj prevodového oleja a v prípade potreby ich doplňte.
Bez kontroly bŕzd na cestu radšej nechoďte
Bez funkčných bŕzd sa síce dobre ide, ale horšie zastavuje. Takže ich radšej pred prvou jazdou dobre skontrolujte, pretože spoliehať sa na havarijné poistenie motorky nie je v tomto prípade práve šťastnou voľbou.
Na kontrolnom zozname je celý brzdový systém. Od predných páčok až po brzdové kotúče.
Špeciálnu pozornosť venujte brzdovým doštičkám. Obloženie na brzdových doštičkách by nemalo byť menšie ako 1 mm.
Skontrolujte hladinu brzdovej kvapaliny, tesnenie spojov, brzdové svetlá, odmastnite brzdové kotúče. Niekedy treba aj odvzdušniť celý systém.
Ak neviete, ako správne postupovať pri údržbe brzdového systému, obráťte sa radšej na špecializovaný servis. Brzdy sú predsa len citlivá a nevyhnutná súčasť motorky.
Tlak v pneumatikách
Jarná údržba motorky by nebola kompletná, ak by ste vynechali kontrolu pneumatík.
Na zimu by ste mali mať nafúkané pneumatiky na najväčší tlak odporúčaný výrobcom.
Počas zimy sa napriek tomu zvykne tlak v pneumatikách znížiť.
Počas sezóny by mali byť pneumatiky nafúkané tak akurát, ani podhustené, ale ani príliš nafúkané. Inak hrozí väčšie riziko šmyku.
Odporúčaný prevádzkový tlak v pneumatikách na vašej motorke nájdete v užívateľskej príručke, prípadne priamo na motorke v oblasti zadného kolesa.
A to je všetko?
Na záver ešte skontrolujte stav reťaze, či nie je príliš voľná. Odstráňte nečistoty a reťaz namažte na to určeným olejom.
Veľa motorkárov zabúda popri samotnom stroji skontrolovať aj jeho papiere. Nemusí ísť motorka na STK? Máte platné poistenie motorky? Nechcete predsa platiť drahé pokuty.
Po takejto dôkladnej údržbe je motorka pripravená vyraziť na cesty a doviezť vás do každého cieľa.