Svojho suseda, či kolegu z práce by pravdepodobne neokradli – veď to je trestný čin. Okradnúť poisťovňu – a teda spáchať poistný podvod, im však už neprekáža. Vnímajú to ako „frajerinu“. Aj takto rozmýšľajú niektorí klienti, keď vypisujú papiere k poistnej udalosti, ktorá sa však nikdy nestala.
„Dlhodobo sledujeme nárast počtu poistných podvodov. Väčšinou úzko súvisí so životnou situáciou páchateľa, ale aj s aktuálnou spoločenskou situáciou,“ hovorí Patrik Vrábel, manažér Špeciálnych činností v Unione, ktorý má na starosti poistných detektívov poisťovne. Podľa jeho slov ani nie je možné určiť „najlákavejšiu oblasť“ poistných podvodov, pretože štatistiky Unionu potvrdzujú, že počet pokusov podvodného konania každoročne narastá naprieč všetkými triedami poistení.
„V roku 2023 sme identifikovali viacero prípadov poistných udalostí v cestovnom poistení. Klienti sa snažili vylákať finančné prostriedky z poistných zmlúv najmä falšovaním dokladov za rôzne ošetrenia pre turisticky obľúbené destinácie. Dokonca kontaktovali aj asistenčnú službu, aby zvýšili dôveryhodnosť svojho príbehu“ hovorí P. Vrábel.
Kde sa teda stala „chyba“? Veľakrát išlo o fiktívne zdravotnícke strediská, ktoré v skutočnosti nemali žiadnu oficiálnu adresu. Keď sa už aj podarilo tieto strediská kontaktovať, nenašiel sa tam nikto, kto by potvrdil pravosť dokumentácie, čím sa preukázalo podvodné konanie zo strany klientov a uchránila sa značná časť finančných prostriedkov.
„Platí, že ľudská fantázia a kreativita nemá hranice. Na dennej báze riešime prípady, kedy je zjavné, že popisovaný dej sa pri porovnaní s výslednou škodou vymyká všetkým štandardom, no napriek tomu si klienti uplatňujú rôzne škodové udalosti,“ uvádza hovorkyňa Beáta Dupaľová Ksenzsighová.
Dobrým príkladom je nedávna udalosť, kedy si náš klient uzatvoril rôzne balíky pripoistenia k PZP na svoje luxusné motorové vozidlo. Následne, vo veľmi krátkom čase po uzatvorení poistenia, mal mať dopravnú nehodu, pri ktorej vraj zrazil vysokú zver. „Preverovaním hlásenia, policajných relácii ako aj obhliadkou samotného motorového vozidla sme zistili, že auto má na vlas identické poškodenia (a žiadne iné), aké malo už aj pri vstupe do poistenia. Podmienkou pre vstup do poistenia je totiž predloženie fotodokumentácie motorového vozidla z dôvodu posúdenia technického stavu automobilu. Fotky pred a po údajnej nehode sa nijak nelíšili,“ spomína si P.Vrábel.
Pri uvedení posledného príkladu si pomôžeme heslom „kto nie je na sociálnych sieťach, akoby ani neexistoval“. Jedna naša vynaliezavá klientka si totiž neuvedomila, že na jej Facebookový profil sa môže pozrieť každý – a teda aj zamestnanec poisťovne, v ktorej si zažiadala odškodné.
„V Unione si táto pani žiadala náhradu škody, ktorá jej vznikla v dôsledku liečenia sa z vážnych poranení. Dokladovala nám, že sa nemôže ani poriadne hýbať – zároveň však na sociálne siete zavesila fotky, ako si plnými dúškami užíva dovolenku pri mori,“ uvádza B.Dupaľová Ksenzsighová. Takáto „lacná chyba“ ju nakoniec pripravila o poistné plnenie, ktoré chcela podvodným konaním vylákať z poisťovne.