Prečo je dôležité nechať si dostatok času?
„Ponáhľaj sa pomaly.“ Určite ste sa aj vy stretli s touto radou. V jesennom a zimnom období, kedy je pravdepodobnosť šmyku predsa len vyššia, vyrazte na cestu o niečo skôr. Pred jazdou skontrolujte stav vozidla:
- očistite auto od snehu a ľadu;
- skontrolujte a doplňte kvapaliny (chladiaca zmes motora, nemrznúca zmes v odstrekovačoch);
- skontrolujte stav batérií, svetiel a stieračov.
Niekoľko minút, ktoré investujete do kontroly auta, vás môže ochrániť pred nepríjemnou situáciou. Počas jazdy sa maximálne sústreďte na cestu. Zabudnite na zbytočné predbiehanie a rýchlosť jazdy prispôsobte počasiu, stavu vozovky a najmä svojim šoférskym schopnostiam.
Platí to najmä v prípade, ak ste začiatočník či začiatočníčka, ktorý/-á sa pomaly učí prekonávať strach za volantom. Množstvo dopravných nehôd vzniká v dôsledku nedodržiavania pravidiel cestnej premávky, pri ktorých ohrozujete nielen seba, ale aj ostatných účastníkov.
Jazdíte málo? Platíte málo. Získajte zľavu až 20 % z ceny PZP. Spoznajte novinku na slovenskom trhu. Vypočítajte si cenu online.
Na type pneumatík záleží!
Zimné pneumatiky sa líšia od letných najmä dezénovou zmesou gúm. Sú lepšie prispôsobené na zimné cesty, vďaka čomu s nimi rýchlejšie zabrzdíte na zľadovatenej či zasneženej ceste. Takisto pomáhajú lepšie sa rozbehnúť, čo môže byť niekedy na zľadovatenej ploche umenie.
Pokiaľ jazdíte väčšinu po meste, kde zima len zriedkakedy zavíta, vystačíte si aj s celoročnými pneumatikami. V prípade, že zimné obdobie a situácia na neupravených cestách sú vám dôverne známe, vymeňte celoročné pneumatiky za zimné. Tie obávaný šmyk zvládnu oveľa lepšie.
Aké druhy šmykov vás môžu ohroziť?
Šmyk môžete dostať aj v prípade, že ste za volantom maximálne opatrní. V praxi sa vodiči najčastejšie stretávajú s dvoma druhmi šmykov, nedotáčavým a pretáčavým. Každý z nich vyžaduje iný prístup.
Nedotáčavý šmyk
Je najčastejší, do šmyku sa pri ňom dostáva predná náprava. Zvyčajne vás prekvapí v zákrute. Ako hovorí názov, kolesá nedotáčajú a vy pri šmyku idete rovno „za nosom.“
Dostávate sa tak nechtiac do protismeru, alebo vás môže vyhodiť mimo cestu. V panike mnohí prudko dupnú na brzdu. Kolesá prednej nápravy strácajú priľnavosť, pričom prudké brzdenie môže celú situáciu ešte zhoršiť.
Rovnako sa neodporúča ani prudké krútenie volantu v smere jazdy. Volant držte v smere jazdy, korigujte ho len jemne, pustite plynový pedál a zachovajte pokoj.
Pretáčavý šmyk
Riziko pretáčavého šmyku spočíva v tom, že auto sa v dôsledku šmyku môže otočiť o 180 stupňov. Tento druh šmyku postihuje autá so zadným náhonom.
Pri pretáčavom šmyku môžete mať pocit, že zadné kolesá predbehli prednú nápravu. Často vzniká v dôsledku prudkej akcelerácie.
Aj tu je dôležité reagovať čo najrýchlejšie a zachovať si chladnú hlavu. Kolesá zatočte v smere šmyku. Ak sa zadná časť auta šmýka smerom doľava, volant zatočte taktiež smerom doľava a naopak. Nedupte prudko na brzdu a rovnako jemne zaobchádzajte aj s plynovým pedálom.
Natrénujte si to!
Pokiaľ sa bojíte šmykov, skúste si ich natrénovať nanečisto. Pravdepodobne nájdete vo svojom okolí školu šmyku, v ktorej vás skúsení inštruktori naučia, ako správne reagovať pri šmyku.
Môžete poprosiť aj iného skúseného vodiča, s ktorým si môžete vyskúšať reakciu auta pri šmýkaní (samozrejme v prostredí, kde neohrozíte niekoho iného).
Určite rýchlo zistíte, že počas šmyku je brzdná dráha predsa len o niečo dlhšia, aj samotné rozbiehanie auta nejde tak rýchlo, akoby ste chceli.
Majstra robí prax. Ak si šmýkanie nacvičíte vopred, šmyk vás už neprekvapí. Panika a stres za volantom urobia viac škody ako úžitku. Prudké dupanie na brzdový a plynový pedál celú situáciu len zhorší.
Niekedy sa ale náhody aj nehody nevyhnú ani skúseným vodičom. Zvládnuť ich bez hlbokej diery v peňaženke vám pomôže poistenie auta.
V Unione si môžete havarijné poistenie šikovne skombinovať s povinným zmluvným poistením. Prajeme vám šťastnú cestu!