Nepoužívajte tablet ako spôsob trestu či odmeny
Pre dieťa je používanie elektroniky veľkým lákadlom. Táto túžba sa často stáva nástrojom na jeho ovládanie. Svedčí o tom aj Marianina skúsenosť:
„Náš Ivan si od prvej triedy musel všetko vydrieť. Úlohy si robil celú večnosť. Tablet som mu kúpila preto, aby som ho motivovala k lepšiemu výkonu. Ivan sa spočiatku skutočne snažil. No potom sa to zmenilo. Úlohy si rýchlo odbil a utekal k tabletu. Časový limit nedodržiaval. Keď som mu išla zobrať tablet, vždy ma prehovoril na pár minút navyše. Z minút boli hodiny. Ráno sa budil nevyspatý, v škole sa nevedel sústrediť a keď prišiel domov, jediné, čo ho zaujímalo, bol tablet. Tak som mu ho zobrala. Prvý týždeň bol ako bez duše, ale ustála som to. Tablet som mu síce vrátila, no stanovila som pevnejšie pravidlá. Tablet dostáva len cez víkend,“ dodáva.
Buďte samy vzorom
Virtuálny priestor je najmä teraz, v čase karantény kvôli koronavírusu, pre väčšinu ľudí dôležitým spojivom s okolitým svetom. Ak však všetok svoj voľný čas budete tráviť na mobile či pri notebooku, dieťa nepochopí, prečo nemôže robiť to, čo robíte aj vy. Ukážte dieťaťu, že aj mamina má svoj koníček. Vaša ratolesť tak uvidí, že skutočný život je o spoločných chvíľach a nielen o elektronike.
Tip od nás
Pošlite nám video vašich detí s odpoveďami na naše otázky o koronavíruse a zapojte sa do súťaže o 3 tablety od Union zdravotnej poisťovne!
Stanovte si jasné pravidlá
Pravidlá sú na to, aby sa dodržiavali. Aby dieťa nemalo priestor na vyjednávanie, napíšte si ich na papier. Zaveste ich na miesto, kde ich bude vidieť celá rodina. Dieťa tak získa istotu, že nepríde o svoj virtuálny priestor a vy ako rodičia budete mať jasný dôkaz o stanovenom časovom limite. Školopovinné deti by počas školského týždňa pred televíznou obrazovkou mali stráviť maximálne 1 hodinu. Sledujte, čo dieťa na tablete pozerá a k čomu všetkému má prístup. Nastavte si na zariadeniach rodičovskú kontrolu a pravidelne kontrolujte, ako sa váš syn či dcéra správa vo virtuálnom priestore.
zdroj: https://www.freepik.com/free-photo/bored-girl-using-tablet-carpet_2453568.htm#page=1&query=kids%20tablet&position=23
Buďte si vedomí rizík
Prílišné používanie elektroniky nesie so sebou viaceré riziká, ktoré sa neuvádzajú v žiadnej reklame. Toto sú najväčšie z nich:
-
Zhoršená kvalita spánku: Staršie deti, ktoré majú mobil na nočnom stolíku, sú často budené zo sna v dôsledku prichádzajúcich notifikácií, čo výrazne znižuje kvalitu ich spánku. To sa následne prejaví aj na ich psychickom a emočnom stave.
-
Zvýšené riziko vzniku depresie: Štúdia publikovaná v magazíne Corrigendum dokázala, že nadmerné používanie sociálnych sietí zvyšuje u dospievajúcich detí riziko vzniku depresie a iných psychických chorôb.
-
Vyššia pravdepodobnosť vzniku detskej obezity: Ďalšia zaujímavá štúdia ukázala, že deti v predškolskom veku, ktoré mali limitovaný čas strávený pred obrazovkou, mali až o 40 percent nižšie riziko vzniku detskej obezity.
-
Nižšia interakcia dieťaťa s rodičom: Školáci vo veku od 8 do 11 rokov strávia v priemere pri elektronickej obrazovke denne až 3,6 hodín. To je skutočne alarmujúce číslo. Preto dieťa od detstva treba učiť hodnotu času. Viaceré štúdie dokázali, že adolescenti, ktorí trávili príliš veľa času na elektronickom zariadení či pred televízorom, mali s rodičmi nižšiu vzťahovú väzbu i vzájomnú interakciu.
-
Obmedzená slovná zásoba: Prvé tri roky života dieťaťa sú kritickým pre rozvoj reči. Ak dieťa v tomto období strávi priveľa času pri tablete, televízii či telefóne, môže sa to negatívne odzrkadliť na jeho slovnej zásobe a rozvoji reči. U najmenších detí je prístup k technike potrebné veľmi dobre zvážiť.
Prečítajte si, ako zvládajú maminy učenie detí počas karantény kvôli koronavírusu v článku Promama mamičky sa zdôverili, ako zvládajú domáce učenie detí počas koronavírusu.
Zdroje:
Corrigendum: Increases in Depressive Symptoms, Suicide-Related Outcomes, and Suicide Rates Among U.S. Adolescents After 2010 and Links to Increased New Media Screen Time. Clinical Psychological Science [online]. 2018, 7(2), 397-397 [cit. 2020-04-16]. DOI: 10.1177/2167702618824060. ISSN 2167-7026. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/
ANDERSON, S. E. a R. C. WHITAKER. Household Routines and Obesity in US Preschool-Aged Children. PEDIATRICS [online]. 2010, 125(3), 420-428 [cit. 2020-04-16]. DOI: 10.1542/peds.2009-0417. ISSN 0031-4005. Dostupné z: http://pediatrics.aappublications.org/
RICHARDS, Rosalina, Rob MCGEE, Sheila M. WILLIAMS, David WELCH a Robert J. HANCOX. Adolescent Screen Time and Attachment to Parents and Peers. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine [online]. 2010, 164(3) [cit. 2020-04-16]. DOI: 10.1001/archpediatrics.2009.280. ISSN 1072-4710. Dostupné z: http://archpedi.jamanetwork.com/
How to set healthy limits on your child’s screen time [online]. [cit. 2020-04-16]. Dostupné z: www.bestofparenting.com
Autorka: Michaela Galambošová
Spisovateľka, redaktorka a dobrovoľníčka. Taktiež je obyčajná mamina Grétky, ktorá jej ukázala, aké obohacujúce môže byť materstvo.