Dyslexia je porucha centrálneho nervového systému, ktorá má často genetické pozadie a ktorá sa dá zdediť. Ak sa diagnostikuje neskoro, deti s dyslexiou môžu mať problémy s jazykovou a slovnou zásobou. Prečítajte si celý článok o dyslexii tu. Test zostavila špeciálna pedagogička s dlhoročnou praxou PaeDr. Ildikó Kásaová.
Vyberte si tvrdenie, ktoré sa najviac týka vášho dieťaťa.
Číta podľa vás primerane svojmu veku?
Moje dieťa má priemernú (nadpriemernú) inteligenciu a podľa mňa číta na úrovni zodpovedajúcej jeho veku. /0 bodov/
Moje dieťa má priemernú (nadpriemernú) inteligenciu, ale jeho čítacie schopnosti podľa mňa nie sú primerané jeho veku. /1 bod/
Ako sa vyjadruje?
Moje dieťa sa dokáže vyjadriť slovne a písomne na dobrej úrovni. /0 bodov/
Moje dieťa sa lepšie vyjadruje slovne, než písomne. /1 bod/
Do akej miery obľubuje čítanie?
Moje dieťa rado číta a úlohy, ktoré sa týkajú čítaného textu, ľahko zvláda. /0 bodov/
Moje dieťa sa vyhýba čítaniu a pri úlohách, ktoré vyžadujú čítanie, sa ľahko stáva frustrovaným. /1 bod/
Ako dokáže udržať pozornosť a sústredenie?
Pre moje dieťa nie je charakteristické rozptýlenie, ľahko udrží pozornosť. /0 bodov/
Pozornosť môjho dieťaťa je ľahké narušiť, jeho sústredenie sa často rozptýli. /1 bod/
Má pri čítaní fyzické problémy?
Pri čítaní nemá žiadne fyzické ťažkosti. /0 bodov/
Pri čítaní sa často sťažuje na bolesti hlavy, brucha a na závraty. /1 bod/
Má problém s prečítaním písmen a textu?
Moje dieťa je schopné si poľahky prečítať písmená a texty. /0 bodov/
Moje dieťa sa často sťažuje, že pri čítaní sa písmená „pohybujú”, „skáču” a „vlnia sa”. /1 bod/
Dokáže porozumieť prečítanému textu?
Po prečítaní odseku je moje dieťa schopné prediskutovať text, ktorý číta na túto tému. /0 bodov/
Po prečítaní odseku moje dieťa nedokáže zhrnúť, zapamätať si a ani porozumieť jeho obsahu. /1 bod/
Ako sa prejavuje pri hlasnom čítaní?
Keď moje dieťa nahlas číta, číta presne a bez chýb. /0 bodov/
Keď moje dieťa nahlas číta, často opakuje slová, vymení písmená alebo slovosled bez toho, aby to postrehlo. /1 bod/
Má problém s písaním a hláskovaním slov, ktoré už pozná?
Moje dieťa dokáže bez chyby napísať a hláskovať slová, ktoré pozná. /0 bodov/
Moje dieťa nedokáže bez chyby napísať slová, ktoré pozná a nesprávne ich aj hláskuje. /1 bod/
Má problém s výslovnosťou neznámych slov?
Moje dieťa ľahko vyslovuje slová, ktoré sú pre neho neznáme. /0 bodov/
Moje dieťa má ťažkosti s výslovnosťou neznámych slov. /1 bod/
Výsledky:
0 – 3 body: Podľa vašich odpovedí na otázky je pravdepodobné, že u vášho dieťaťa nie je podozrenie na dyslexiu. Ak existuje oblasť, ktorá mu robí ťažkosti v škole alebo doma, je vhodné obrátiť sa na odborníka, ktorý môže dať vhodné rady ohľadne správneho vývoja vášho dieťaťa.
4 – 6 bodov: Podľa vašich odpovedí je u vášho dieťaťa podozrenie na dyslexiu. Preto je potrebné čím skôr požiadať o pomoc špeciálneho pedagóga, psychológa alebo detského lekára. S ich pomocou je možné odhaliť závažnosť odchýlky a tiež to, či sú nutné ďalšie postupy.
7 – 10 bodov: Je veľká pravdepodobnosť, že vaše dieťa má dyslexiu. Ak ste doteraz ešte nevyhľadali odborníka, je vhodné tak urobiť čo najskôr. Vyhľadajte pomoc s cieľom diagnostikovať a nastaviť vhodnú, účinnú terapiu. Správna terapia je nevyhnutná pre ďalší vývoj vášho dieťaťa.
Vyskúšajte aj test na ADHD.
Autorka: Ildikó Kásaová
V pedagogike pracujem už viac ako 30 rokov. Začínala som ako predškolský pedagóg v materskej škole, no po dvadsiatich rokoch som sa rozhodla venovať školákom a žiakom s poruchami učenia a správania. Momentálne som zamestnaná na základnej škole v Bratislave ako učiteľka a špeciálna pedagogička. Pedagogickú profesiu beriem a cítim ako svoje životné poslanie, napĺňa ma energiou a láskou, môžem pomôcť tam kde to potrebujú. Pred dvomi rokmi som otvorila súkromné centrum špeciálnopedagogického-poradenstva – mám veľa klientov, ktorí ma vyhľadajú s tým, že potrebujú individuálnu starostlivosť a pomoc.