0 – 8 mesiacov
-
otvárame a zatvárame knihu
-
používame knihu ako ktorúkoľvek inú hračku
-
dotýkame sa toho, čo je na strane
-
pomenúvame obrázky
8 – 12 mesiacov
-
obraciame strany a prezeráme si s dieťaťom obrázky
-
opisujeme obrázky gestami, pantomímou
-
napodobňujeme zvuky predmetov a zvierat
-
nenútime dieťa otáčať strany po poradí
12 – 18 mesiacov
-
dieťa požiadame, aby nám ukázalo obrázky, ktoré ho zaujali
-
pomáhame mu pomenúvať obrázky
-
keď hovoríme o obrázkoch, používame jednoduché slová alebo dvojslovné kombinácie (Nie: Pozri sa, Zuzka, aký je tu veľký hnedý plyšový maco, ktorý papá. Áno: Aha, maco. Maco papá. Mňam mňam. Papá kašu.)
-
zahrajme dieťaťu to, o čom si s ním v knižke čítame (napr. ak mačka v knihe prehne chrbát, aj my sa nahrbíme, ak dieťa v knižke plače, napodobníme plač a ukážeme prstom slzičky na tvári)
18 – 24 mesiacov
-
pomenúvame obrázky a opisujeme ich krátkymi vetami
-
vysvetľujeme, čo sa deje na obrázkoch
-
požiadame dieťa, aby nám ukázalo známe obrázky
24 – 30 mesiacov
-
opýtame sa dieťaťa, o čom si chce čítať
-
kladieme mu otázky – kto sa ako volá a čo sa v príbehu stalo
-
v polovici príbehu môžeme urobiť pauzu a počkať na reakciu dieťaťa
-
pri čítaní známych riekaniek alebo krátkych príbehov nepovieme poslednú vetu alebo slovo a počkáme, kým ju dieťa doplní
30 – 36 mesiacov
-
dieťa požiadame, aby porozprávalo príbeh podľa ilustrácií
-
ak ide o novú knihu, dieťa necháme hádať, o čom príbeh bude a ako bude pokračovať
-
niektoré pasáže, prípadne aj celý príbeh môžeme s dieťaťom zdramatizovať.
Prečítajte si aj náš ďalší článok s tipmi na konkrétne knižky pre najmenších.
Autorka: Svetlana Kapalková, Ľudmila Mičianová
Prečítajte si viac o autoroch: Doc. Mgr. Svetlana Kapalková, PhD. Mgr. Ľudmila Mičianová