Minimálna výška preddavku v roku 2025 oproti roku 2024 sa zmení z pôvodných 97,80 eur na 107,25 eur. Pre osoby so zdravotným postihnutím sa suma mení z pôvodných 48,90 eur na 53,62 eur.
Novú výšku preddavku za január 2025 je potrebné uhradiť najneskôr do 8. februára 2025. Živnostníci nájdu svoju presnú výšku preddavku na rok 2025 vo svojich ročných zúčtovaniach za rok 2023, ktorých výsledky im zasielala zdravotná poisťovňa v druhej polovici roka. Preddavky môžu uhradiť bankovým prevodom, poštovou poukážkou, na kontaktných miestach Union zdravotnej poisťovne prostredníctvom platobného terminálu ale aj priamo cez mobilnú aplikáciu Unionu.
„Koncoročný zhon môže spôsobiť to, že si poistenci, ktorí zmenili svoju zdravotnú poisťovňu, nezmenia trvalý príkaz a odvody platia do predchádzajúcej poisťovne. V trvalých príkazoch si je tiež potrebné zmeniť výšku preddavku, v opačnom prípade vniká nedoplatok,“ hovorí Tomáš Kalivoda, člen predstavenstva Unionu.
Upozorňuje tiež na dôležitosť uvádzania správneho variabilného symbolu či špecifického symbolu, ak poistenci uhrádzajú preddavok po splatnosti. „Zdravotná poisťovňa tak nevie jednoznačne vyhodnotiť to, aký nedoplatok mal záujem poistenec uhradiť.“
Ak si živnostník alebo samoplatiteľ nesplní povinnosti v súvislosti so zmenou odvodov, hrozí mu, že sa ocitne na zozname dlžníkov. „V prípade, ak dlh presiahne výšku 100 eur a zároveň poistenci nezaplatia 3 mesačné preddavky v správnej výške, dostanú sa automaticky na zoznam dlžníkov. Union zdravotná poisťovňa sa snaží tomuto predchádzať a na mesačnej báze kontaktujeme platiteľov, ak neuhradia preddavky alebo ich uhradia v nižšej čiastke,“ informuje hovorkyňa Kristína Baluchová.
Poistenec, ktorý sa dostane na zoznam dlžníkov, dostane od nás aj elektronickú notifikáciu, že bol zaradený do zoznamu dlžníkov. „Týmto by sme chceli apelovať na našich poistencov, aby nám oznámili svoj telefonický kontakt, emailový kontakt či jeho zmenu čo najskôr, aby sa o svojom prípadnom dlhu dozvedeli čo najskôr – hneď pri jeho vzniku a nie až pri návšteve lekára či lekárne.“ Všetky dôležité informácie nájdu poistenci a poistenky priamo na našej webstránke, v prípade potreby môžu kedykoľvek kontaktovať zákaznícke centrum.